زنده یاد بهمن علاءالدین :

بهمن علاءالدین معروف به مسعود بختیاری در سال 1319در منطقۀ عشایری لالی از توابع مسجد سلیمان به دنیا آمد. وی پس از تکمیل تحصیلات متوسطه به خدمت آموزش و پرورش در آمد و تا سن بازنشستگی در کسوت معلمی انجام وظیفه کرد. از سال 1350 در کنار شغل معلمی ،‌همکاری خود را با رادیو اهواز آغاز کرد و با همراهی منصور قنادپور نوازندۀ سنتور که شیوۀ نوازندگی‌ و تنظیم ارکستری‌اش بسیار متأثر از استاد پایور بود، آثاری را به دو گویش فارسی و بختیاری ارائه داد. آن زمان غالب این آثار از رادیو پخش می‌شدند و به شکل امروز، چندان اثری در قالب کاست رسمی وارد بازار نمی گردید، امّا نوارهای ضبط خصوصی به فراوانی در میان بختیاری‌ها دست به دست می شد.

مسعود بختیاری در همان زمان چند ترانه عامه پسندبه زبان فارسی خواند که در مقایسه با آثار مشابه امروزی از کیفیت و اعتبار هنری افزونتری برخوردارند.در سال 1365 نخستین اثر شرکتی وی با نام "مال کنون"به بازار موسیقی آمد. این کار با آنکه بیست سال از زمان تولید و انتشار اولیه‌اش می گذرد، همچنان رتبۀ اول فروش نوارهای بختیاری را از آن خود کرده است. شش سال بعد دومین کار او با نام "هی جار" و باز هم با آهنگسازی و تنظیم عطاءا... جنگوگ روانه بازار شد."هی جار" نیز محبوبیت و مقبولیت فراوانی یافت ولی هرگز به پای "مال کنون" نرسید. مسعود بختیاری پس از این دو اثر شاخص خود، سه اثر دیگر به نام‌های "آستاره"، "برافتو" و "تاراز" را با کمترین تعداد نوازنده به علاقه‌مندان موسیقی بختیاری ارائه داد. همراه همیشگی وی در غالب نوار ها و کنسرت‌ها،‌ علی حافظی نوازنده توانای نی بود.لازم به ذکر است که حدود دو ماه پیش به منظور شرکت در این برنامه از ایشان دعوت به عمل آمد، و موافقت این هنرمند فقید جهت همکاری جلب گردید. متأسفانه مرگ این هنرمند عملاً عملاً مراسم تجلیل از وی را باید با مراسم یادبودش عوض کنیم.علاءالدین بختیاری موسیقی ایل را عمیقاً درک کرده و قادر بود صورت متفاوت از نسخه اصل آن را به مخاطبان ارائه دهد.

وی چنانکه خودش می گفت ظرایف موسیقی بختیاری را از نغمات کرنا نوازان دریافته و معتقد بود "اگر در کار کرنا نوازان دقیق شویم نغمه های بسیار زیبایی پیدا می‌کنیم که در نگاه اول ممکن است به چشم نیایند. " علاءالدین علاوه بر آواز خوانی، قریحۀ آهنگسازی نیز داشت و خیلی از ترانه های ماندگار وی زاییده ذهن خلاق اوست. تسلطش بر ادبیات فارسی و بختیاری و همینطور برخورداری از ذوق شعری به او امکان داده بود تا کلام بسیاری از ترانه‌هایش را خود بسراید. از جمله این ترانه ها می توان "تنگ بلور" یاد کردکه در سال 1351 با همراهی ارکستر رادیو اهواز به سرپرستی منصور قنادپور خوانده شد

 

آلبوم اول آلبوم تاراز دانلود بصورت یکجا

 

آلبوم دوم آستاره بصورت یکجا

 

آلبوم ســوم آلبوم مال کنون بصورت یکجا

 

آلبوم چهارم آلبوم  هی جار بصورت یکجا

 

آلبوم پنجم آلبوم زیبای برافتو بصورت یکجا

 

آلبوم  ششم آلبوم بهیگ بصورت یکجا

 

آلبوم هفتم آلبوم لچک ریالی بصورت یکجا 

 

آلبوم هشتم آلبوم گلهای کاغذی بصورت یکجا

 

 

 

 نــــظــــر یـــادتـــون نــره